TRE® -harjoitusryhmä, 25.4.–13.6.2020 **verkossa**
16002
page-template-default,page,page-id-16002,page-child,parent-pageid-15593,bridge-core-2.1.7,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-20.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive
 

TRE® -harjoitusryhmä, 25.4.–13.6.2020 **verkossa**

TRE -harjoitusryhmä 
Trauma Releasing Exercises tai Tension Releasing Exercises eli TRE® on yksinkertainen ja helposti omaksuttava kehon liikkeistä koostuva itsehoitomenetelmä. TRE rentouttaa, aktivoi ja mobilisoi stressin ja traumaattisten kokemusten jännittämiä lihaksia. Menetelmä käynnistää lihasten vapinana tai tärinänä alkavan luonnollisen ja nopeasti vaikuttavan palautumismekanismin. Suomen vanhimmassa TRE-ryhmässä harjoittelu edistää ja tukee omaa TRE-prosessiasi, tapaat TRE-ohjaajia ja saat vertaistukea.

Ryhmään voit tulla mukaan kun olet ensin käynyt TRE-aloituskurssin ja olet varmistunut siitä että TRE-harjoittelu sopii sinulle.

Ennen itsenäisen harjoittelun alkua menetelmän käyttäjän on hyvä selvittää itselleen henkilökohtaiset toiveet ja odotukset TRE:n käytön vaikutuksista. Normaali fyysinen ja psyykkinen terveydentila sallii TRE:n tekemisen. ***

 

 

Koronavirus-pandemian vuoksi TRE-harjoitusryhmä kokoontuu Zoomin välityksellä lauantaisin 25.4.–13.6.2020 klo 12:30–13:45.

 

Mukaan voit ilmoittautua täällä:

 

lauantai 30.5.

lauantai 6.6.

lauantai 13.6.

 

 

Ryhmä toteutuu, jos siihen on vähintään 3 osallistujaa. Ryhmäkoko on enintään 10 osallistujaa ohjaajan lisäksi. Saat ilmoittautumisen jälkeen sähköpostin, jossa on linkki Zoom-tapaamiseen. Ota yhteyttä: mari.trefinland(at)gmail.com, jos et saa vahvistusta!

 

Zoomin lataamisesta ja käytöstä täällä.

Jos tarvitset apua ilmoittautumisen kanssa, ohjeet löydät täältä

 

 
Harjoitusmaksut: 20 €/kerta tai 160 €/10 kertaa (sis. alv. 10%). Harjoitusmaksun voit maksaa Paytrailin kautta. Ohjaajaopiskelijoille osallistuminen on ilmaista.

 

Ryhmän ohjaajana toimii TRE-ohjaaja Heidi Naakka.

 

Heidi Naakka on valmistunut sertifioiduksi TRE-ohjaajaksi joulukuussa 2016. Hän osallistui TRE-ohjaajien kansainväliseen jatkokoulutukseen Kroatiassa toukokuussa 2018, ja on erikoistunut myös lasten ja nuorten kanssa tehtävään TRE:hen (syksy 2019). Hän ohjaa sekä yksityisasiakkaita että ryhmiä. Heidi on ohjannut tätä ryhmää jo syksystä 2018.

 

Heidi on valmistunut tanssijaksi Tukholman tanssikorkeakoulusta 2002 ja sitä ennen tanssinopettajaksi Turun AMK:sta. Heidi opiskelee tällä hetkellä kasvatustieteitä Oulun yliopistossa. Hän työskentelee tanssijana Helsinki Dance Companyssa, Helsingin kaupunginteatterissa.

 

 


*** TRE on voimakkaasti vaikuttava menetelmä, jolloin sillä voi hyödyn lisäksi saada aikaan myös haittavaikutuksia. TRE:n kehittäjän David Bercelin mukaan TRE -stressinpurkuliikkeet eivät sovellu ihmiselle, jolla on merkittäviä fyysisiä ja psyykkisiä vaivoja, ilman lääkärin konsultaatiota tai TRE -työskentelyprosessin aikaista yhteistyötä lääkärin kanssa. Tällaisia vaivoja ovat esimerkiksi sydän- ja verisuonisairaudet, kuten korkea verenpaine, rytmihäiriöt, aikaisemmat sydänkohtaukset ja sydänleikkaukset. Myös korkeasta tai matalasta verensokeripitoisuudesta johtuvat vaivat, epilepsia, tuki- ja liikuntaelimistön vaivat, kuten osteoporoosi, nivelrikko, selkävaivat, lantionseudun ongelmat, murtumat, nyrjähdykset, leikkaukset tai syöpä, ovat syitä olla aloittamatta TRE -stressinpurkuliikkeiden tekemistä omatoimisesti. David Berceli ei myöskään suosittele menetelmän käyttöä raskaana oleville.

Jos sairastaa traumaattista stressihäiriötä, masennusta, ahdistusoireita, kaksisuuntaista mielialahäiriötä, paniikkihäiriötä, syömishäiriötä, skitsofreniaa tai muuta psyykkistä sairautta, on turvallisinta keskustella ennen harjoittelun aloittamista lääkärin kanssa. Tällöin harjoituksia ei ole hyvä tehdä ilman näiden sairauksien hoitoon erikoistuneen TRE-ohjaajan läsnäoloa.

Tärinä voi tuottaa miellyttäviä ja myönteisiä vaikutuksia. Tämä kasvattaa helposti halua täristä lisää. Liian pitkään kestävä tai liian usein toistuva tärinä saattaa aiheuttaa haittavaikutuksia. Näitä ovat mm. ahdistuneisuus, levottomuus tai pelkotilat. Ne saattavat tulla viiveellä esimerkiksi seuraavana päivänä ja vaikuttaa toimintakykyyn heikentävästi. Yleensä nämä oireet helpottavat, kun lopettaa harjoittelun. Mahdollisten haittavaikutusten kirjo on laaja, ne vaihtelevat paljon, eikä niitä voi yksilökohtaisesti luotettavasti ennakoida. Ne voivat olla yllättäviä, kuten tilapäinen voimakaan mielihyvän haitallinen vaikutus liikenteessä liikkumiseen.

TRE-stressinpurkuliikkeiden kanssa on hyvä opetella itsesäätelyä. Jos tärinä on hyvin voimakasta voi sen voimakuutta hillitä tai tehdä vain lyhyitä tärinäsessioita. Tre-stressinpurkuliikkeet on hyvä keskeyttää hetkeksi tärinävaiheessa ja kuunnella omaa oloa. Keskeytys on myös aiheellinen vähäisenkin fyysisen tai emotionaalisen epämukavuuden takia. Harjoittelun ei pidä tuottaa kipua. Itsenäisellä harjoittelulla ei pidä korvata meneillään olevaa lääkärin määräämää hoitoa.

Älä ohjeista toisia tekemään TRE-stressinpurkuliikkeitä ilman TRE-ohjaajakoulutusta tai muuta riittävän perusteellista kokemuksellista ja tiedollista perehtymistä asiaan.

Antoisia hetkiä TRE-stressinpurkuliikkeiden parissa.